Precies 76.265 containers telde de diepwaterhaven in Wilhelmshaven afgelopen jaar. Het havenbedrijf had er tienmaal zo veel beloofd. De Jade-Weser-Port had het Duitse antwoord moeten zijn op Rotterdam.

Containerbedrijf Eurogate verliest er nu miljoenen euro’s en vestigt nu de hoop op de reuzenschepen.

Grote containerschepen kunnen Duitslands belangrijkste haven Hamburg maar moeilijk bereiken door de ondiepe Elbe. Alleen met vloed kunnen veel schepen er doorheen. De kans bestond dat de steeds grotere schepen de haven in de toekomst links zouden laten liggen en kiezen voor bijvoorbeeld Antwerpen en Rotterdam. Daarom werd in Wilhelmshaven een haven voor 5 miljard aangelegd waar de reuzenschepen wel ongehinderd kunnen aanleggen.

Het zou de trots van de regio moeten worden toen het eind 2012 werd geopend. Maar een dik jaar later zijn er slechts 76.265 verwerkt door het overslagbedrijf. Het zouden er ooit 2,7 miljoen moeten worden.

Elders flinke groei

Containerbedrijf Eurogate, de grootste in zijn soort in Europa, maakte dit getal bekend. De mededeling moet voor Wilhelmshaven gekmakend zijn. Eurogate heeft de totale containeroverslag weten te verhogen met 14.2 miljoen TEU (Twenty Foot Equivalent Unit). Verdeeld over 11 havens in Europa is dat een groei van 7 procent.

In Tanger in Marokko bijvoorbeeld verdubbelde het aantal naar 1 miljoen containers, ook in de Italiaanse haven Gioia Tauro en het Sardinische Cagliari was er een flinke groei voor Eurogate. Zelfs in Hamburg, waar de omstandigheden zo moeilijk zijn, was er een groei van bijna 8 procent.

Miljoenenverlies

De malaise in Wilhelmshaven staat daar tegenover in een schril contrast. Van het door Eurogate verwachtte aantal van 700.000 containers in het eerste volle jaar werd slechts 11 procent gehaald. Het bedrijf moest daardoor miljoenen euro’s van de winsten elders afschrijven.

De contracten van de 300 Eurogate-medewerkers lopen dit voorjaar af. Het bedrijf zegt dat ze niet allemaal worden beëindigd. Maar hoeveel er dan worden verlengd, dat wil het bedrijf volgens Die Welt niet zeggen. “De haven heeft meer tijd nodig om zich een plekje op de markt te veroveren”, schrijft Eurogate in een korte mededeling. Het bedrijf heeft zo’n 400 miljoen euro in de haven geïnvesteerd en het havenbedrijf is al meer dan twee jaar druk bezig om de grote rederijen naar de haven te lokken.

Er klinkt ook kritiek op het hoge havengeld die de rederijen moeten betalen, een bedrag dat is vastgesteld door de projectontwikkelaar, de deelstaten Niedersaksen en Bremen. Maar ook de wereldwijde crisis die tot een overaanbod van containerschepen en een dalende vraag naar transport is een oorzaak van de misère.

Hoop op reuzen

Wilhelmshaven vestigt nu zijn hoop op de nieuwe reuzenschepen met plaats voor 18.000 containers. Ongeveer 100 van deze reuzen worden de komende maanden in de vaart gebracht. Door hun omvang kunnen ze niet in alle havens aanleggen, maar wel in Wilhelmshaven. Daar ziet Eurogate kansen.

In de loop van het jaar kunnen de eersten van deze schepen aanleggen in de Jade-Weser-Port: de zogenoemde P3-alliantie, een samenwerking tussen de rederijen Maersk, MSC en CMA CGM, wil de haven namelijk tweemaal per week aandoen. Het gaat om vrachten van en naar Sjanghai en het Japanse Yokohama. P3 beschikt samen over de grootste schepen, maar ook over de grootste vloot ter wereld.

Bertus Bouwman is chef redactie van Duitslandnieuws.nl, de site met dagelijkse duiding van Duits nieuws voor Nederland.

Lees ook op Duitslandnieuws.nl

Duitse start-up wil Nederlandse markt veroveren met elektronisch fietsslot

Wilhemshaven trekt twee schepen per week

Penningmeester CDU stapt op wegens bankrekening op de Bahama’s 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl